Boxning är en av de äldsta sporterna som finns, man har hittat en grekisk väggmålning med en boxare som har handskar avbildad på en väggmålning från 1.500 f. Kr. Sporten har funnits med i OS-programmet sedan 1904. Denna sida handlar om boxning i allmänhet och som träningsform. Det fins tre tävlingsformer av boxning i Sverige:

Boxare tränar stenhårt, varierat och mycket effektivt. Det är enkelt att kopiera deras bästa träningsprinciper, utan att man behöver slå sig själv eller någon annan blodig.
Man skiljer ofta på motionsboxning och sparring som träningsform. Sparring används oftast för tävlingsboxare.
Motionsboxning är en allsidig träningsform som är lätt att anamma. Det klävs inte så dyr utrustning. Ett par handskar och träningskläder och om man inte har pengarna för det så kan man ju använda sig av Consector, som jag gjorde.

Om

Denna sida är till för att främja boxning som träningsform och som sport

Jag har tävlat i många olika sporter och tränat många fler. Nuförtiden tränar jag bara. Jag har kommit fram till att boxningsträning är en mycket allsidig och effektiv träningsform. Så nu tränar jag främst motionsboxning. Jag kommer skriva här lite allmänt om boxning, men främst som träningsform. Jag kommer att dela med mig av min erfarenhet och ge råd om träning.



Boxningsformer



Motionsboxning

Kännetecken: Framför allt fysiska övningar.
Mål: Att bygga upp fysiken via en varierad grund träning och komma i en bra boxform – utan att behöva gå en match i ringen. Så går träningen till: Brett utbud av övningar – oftast träning där kroppen (t.ex. mage, rygg, ben, axlar, armar, bröst och nacke) aktiveras med ett antal övningar som var och en vanligtvis utförs i en minut utan vila.
Utrustning: Hopprep, sandsäck och lätta handskar.
Intensitet: Hög.
Var: På de flesta gym och även på en del boxningsklubbar.

Läs mer

Tävlingsboxning

Kännetecken: Fysiska övningar och slagträning.
Mål: Att bygga upp boxningsformen inför sparring och match samt att träna teknik, t.ex. fotarbete och slagträning. Så går träningen till: Varierande övningar för hela kroppen – oftast mycket träning med sandsäckar och boxbollar. Inriktad boxningsträning mot motstånd (sparring). Även slagträning, teknik och fotarbete tränas – både separat och med kombinationer.
Utrustning: Hopprep, handskar, kuddar, boxbollar, säckar.
Intensitet: Hög.
Var: I boxningsklubbar, där t.ex. amatörboxare som går riktiga boxningsfajter också brukar träna. En del gym har också klassisk boxning på schemat.

Läs mer

Kontakt

Skriv gärna ett meddelande om ni undrar om något eller vill komma i kontakt.