Motionsboxning

Kännetecken: Framför allt fysiska övningar.
Mål: Att bygga upp fysiken via en varierad grund träning och komma i en bra boxform – utan att behöva gå en match i ringen. Så går träningen till: Brett utbud av övningar – oftast träning där kroppen (t.ex. mage, rygg, ben, axlar, armar, bröst och nacke) aktiveras med ett antal övningar som var och en vanligtvis utförs i en minut utan vila.
Utrustning: Hopprep, sandsäck och lätta handskar.
Intensitet: Hög.
Var: På de flesta gym och även på en del boxningsklubbar.

Tävlingsboxning

Kännetecken: Fysiska övningar och slagträning.
Mål: Att bygga upp boxningsformen inför sparring och match samt att träna teknik, t.ex. fotarbete och slagträning. Så går träningen till: Varierande övningar för hela kroppen – oftast mycket träning med sandsäckar och boxbollar. Inriktad boxningsträning mot motstånd (sparring). Även slagträning, teknik och fotarbete tränas – både separat och med kombinationer.
Utrustning: Hopprep, handskar, kuddar, boxbollar, säckar.
Intensitet: Hög.
Var: I boxningsklubbar, där t.ex. amatörboxare som går riktiga boxningsfajter också brukar träna. En del gym har också klassisk boxning på schemat.